Persbericht : Het nieuwe IoT-netwerk van Orange Belgium haalt een dekking van 100 % en is klaar om massieve Internet of Things-oplossingen uit te bouwen

Brussel, 7 december 2017

Het nieuwe IoT-netwerk van Orange Belgium haalt een dekking van 100 % en is klaar om massieve Internet of Things-oplossingen uit te bouwen

Het Internet of Things biedt steeds meer mogelijkheden, in België en de rest van de wereld. Om zijn positie als marktleider verder te versterken besliste Orange Belgium vorig jaar om te investeren in nieuwe IoT-technologieën die gebaseerd zijn op internationale standaarden. Orange kondigde vandaag aan dat de technologieën Narrow Band-IoT (NB-IoT) en LTE-M, ook wel Mobile IoT genoemd, over het hele Belgische grondgebied zijn uitgerold, voor een volledige nationale dekking, zowel binnenshuis als buitenshuis.

De technologieën NB-IoT en LTE-M zijn lagen van het mobiele LPWA-netwerk (Low Power Wide Area) die het mogelijk maken om miljoenen alledaagse objecten met het Internet of Things (IoT) te verbinden. LPWA-technologieën bieden heel wat voordelen wanneer ze objecten met het Internet of Things connecteren, zoals een energiezuinige connectiviteit die ervoor zorgt dat de batterij van de geconnecteerde apparaten tot 10 jaar langer meegaat. Bovendien zijn de kosten van de radiomodule in slimme apparaten zeer laag. Andere nieuwe mogelijkheden van deze technologie zijn slim meubilair, slim parkeren en het tracken van materiaal.

Orange maakt van België een testlabo voor Mobile IoT door het eerste nationale mobiele LPWA-netwerk in België uit te rollen

Orange Belgium kondigt vandaag de nationale uitrol van Mobile IoT op zijn netwerk aan, zoals het een jaar geleden beloofde.

De Mobile IoT-technologieën plaatsen de LPWA-technologieën in een nieuw perspectief. Behalve de langere levensduur van de batterij en de minieme kosten van de radiomodules bieden NB-IoT en LTE-M nog heel wat extra voordelen:

• Ze zorgen voor een communicatie in twee richtingen tussen object en netwerk, waardoor de software-updates aan de firmware 'over the air' kunnen worden uitgevoerd.
  • Ze bieden de best mogelijke mobiele dekking (tot +20 dB ten opzichte van 2G/4G-dekking), waardoor het signaal aanzienlijk dieper in gebouwen doordringt.
  • Connectiviteit in het buitenland (roaming) is verzekerd op de Mobile IoT-netwerken van andere operatoren.
  • Het is de veiligste oplossing voor IoT-connectiviteit omdat het om een gereglementeerd spectrum gaat. Bovendien zorgt een simkaart voor een beveiligde connectiviteit dankzij de unieke authenticatie. Ook de gegevens op het LTE-netwerk worden versleuteld.

Gabriel Flichy, Chief Technology Officer bij Orange Belgium, legt uit: 'De keuze voor 'Mobile IoT'-technologie is futureproof want volledig in lijn met de toekomstige evolutie richting 5G. Men zal dan objecten kunnen connecteren die uiterste betrouwbaarheid vereisen, zoals de controle van kritische apparaten op afstand en procesautomatisering. Vandaag gebruiken we ons Mobile IoT-netwerk al met de Vlaamse overheid in het kader van een project met slimme fietsen, waarvoor we samenwerken met partners als Huawei en Sensinxs. IMEC test een project van slimme stopcontacten als onderdeel van het programma Antwerps City of Things en samen met CommuniThings ontwikkelen we slimme parkeeroplossingen. We nodigen alle ontwikkelaars van applicaties, systeemintegratoren en early adopters uit om de voordelen van het IoT-netwerk van Orange Belgium te ontdekken.' Meer info op de website business.orange.be/iotstarterskit of via mobileiot@orange.be

Algemeen beschouwd zal Mobile IoT fungeren als een katalysator voor bedrijven die dingen willen connecteren die tot voor kort niet te connecteren waren met de bestaande technologieën. Mobile IoT zal resulteren in een enorme verscheidenheid aan nieuwe producten, diensten en applicaties.

Over Orange Belgium

Orange Belgium is één van de meest toonaangevende telecommunicatieoperatoren op de Belgische markt (met meer dan 3 miljoen klanten) en in Luxemburg, via haar dochter Orange Communications Luxembourg.
Als convergente speler bieden we mobiele telecommunicatiediensten, alsook internet en tv aan particulieren; en innovatieve mobiele en vaste diensten aan bedrijven. Ons ultraperformant mobiel netwerk beschikt over de 2G, 3G, 4G en 4G+ technologie waarin we voortdurend in blijven investeren. Orange Belgium is als provider ook actief in de groothandel en verstrekt zijn partners toegang tot zijn infrastructuur en netwerkmogelijkheden.
Orange België is een filiaal van de Orange -groep, één van de meest toonaangevende operatoren in Europa en Afrika voor mobiele en breedband internetdiensten en één van de leiders wereldwijd in het leveren van telecommunicatiediensten aan bedrijven.
Orange België staat genoteerd op de Beurs van Brussel (OBEL).

Voor meer informatie: corporate.orange.be, www.orange.be  of volg ons op Twitter : @pressOrangeBe.

Annelore Marynissen (NL) - annelore.marynissen@orange.com  -  +32 479 01 60 58
Jean-Pascal Bouillon (FR) - jean-pascal.bouillon@orange.com  -  +32 473 94 87 31
press@orange.be

Contact investeerders