Naar verwachting zullen Porsche en Instacart binnenkort hun beursintroducties aankondigen. Maxim Manturov, hoofd beleggingsadvies bij Freedom Finance Europe, legt uit waarom we deze twee beursintroducties interessant zijn om in de gaten te houden.
In tegenstelling tot 2021, een jaar dat werd gekenmerkt door een exploderende wereldwijde IPO-markt, laat 2022 in dit segment relatief zwakke resultaten zien te midden van een hoge inflatie en een krap monetair beleid van centrale banken. In de eerste helft van dit jaar haalden bedrijven die in de Verenigde Staten naar de beurs gingen slechts 6% van het kapitaal op in vergelijking met dezelfde periode in 2021.
De zaken zouden echter kunnen veranderen met twee toonaangevende bedrijven die van plan zijn om voor het einde van het jaar naar de beurs te gaan: Porsche en Instacart. Laten we eens kijken waarom deze bedrijven zo interessant zijn en wat de vooruitzichten zijn voor hun beursgang.
Europa is in afwachting van een van de grootste beursgangen in de geschiedenis van Duitsland, de grootste economie van dit werelddeel. Volgens Bloomberg zal de beursgang van Porsche, de sportwagendivisie van Volkswagen, in september van dit jaar plaatsvinden. Volgens voorlopige prognoses zou het bedrijf een bedrag van 90 miljard euro kunnen ophalen.
Bepaalde internationale gebeurtenissen zijn echter van invloed op de aankondiging. De oorlog in Oekraïne heeft geleid tot het stilleggen van de fabrieken van Volkswagen als gevolg van een tekort aan grondstoffen die nodig zijn voor de productie van onderdelen. Porsche SE Chief Financial Officer Johannes Lattwein zei dat dit "mogelijk van invloed kan zijn op de beursnotering" van Porsche.
Anderzijds heeft Volkswagen aanzienlijke extra financiële middelen nodig om zijn plannen voor elektrische voertuigen te versnellen. Kort voor 2035 moeten alle nieuwe auto's in de EU CO2-neutraal zijn. Een kritische factor is echter dat Tesla, de wereldwijde marktleider op het gebied van elektrische auto's, onlangs een Gigafactory heeft geopend in Berlijn, de thuismarkt van Volkswagen. Met dit in het achterhoofd is de kans groot dat de beursgang van Porsche een realiteit gaat worden.
Velen zien Porsche soms als het kroonjuweel van de Volkswagen Groep en dat is niet verwonderlijk. In 2021 genereerde Porsche slechts 3,5 procent van de groepsomzet met een bedrijfsresultaat van 26,2 procent van het totale bedrijfsresultaat van de groep. Zoals we kunnen zien, heeft het bedrijf niet alleen de draad weer opgepakt na de pandemie in 2020, maar is het erin geslaagd om met volle kracht terug te komen en de resultaten van 2019 te overtreffen.
Weinig bedrijven kunnen bogen op dergelijke cijfers. Bovendien wordt het merk Porsche geassocieerd met luxe en uitzonderlijke prestaties en geeft veel mensen het gevoel dat ze ertoe doen. Deze twee factoren zullen bijdragen aan de grote vraag naar de aandelen van het bedrijf tijdens de openbare aandelenemissie.
De structuur van de toekomstige uitgifte is belangrijk. Verwacht wordt dat gewone aandelen en preferente aandelen gelijktijdig zullen worden uitgegeven. De gewone aandelen zullen niet op de beurs worden genoteerd, maar blijven eigendom van Volkswagen en Porsche Automobil Holding SE. Tot 25% van de preferente aandelen zullen bij de beursgang worden aangeboden. Hoewel de preferente aandelen geen stemrecht geven, hebben de houders ervan voorrang bij het ontvangen van dividend en in geval van liquidatie van de onderneming.
Het onvermogen om de zeggenschap over de onderneming te verwerven zou een investering in Porsche onaantrekkelijk kunnen maken voor institutionele beleggers. Particuliere beleggers zouden hier echter van profiteren, omdat zij aandelen zouden kunnen kopen tegen een relatieve korting als gevolg van de verzwakte vraag.
Een ander veelbelovend bedrijf is unicorn Instacart, een in 2012 opgerichte bezorgdienst voor maaltijden. Instacart profiteerde, net als alle andere bezorgdiensten, van de lockdown tijdens de coronacrisis. In april 2020 boekte het bedrijf zijn eerste maandelijkse winst van 10 miljoen dollar en het aantal actieve klanten nam tegen het einde van het jaar met 75 procent toe, van 5,5 miljoen naar 9,6 miljoen.
In 2021 groeiden de inkomsten van het bedrijf met 20% tot 1,8 miljard dollar en het aantal klanten nam toe tot 600.000. Vorig jaar haalde Instacart 265 miljoen dollar aan financiering op met een waardering van 39 miljard dollar. In maart van dit jaar daalde de waardering met bijna 40% tot 24 miljard dollar als gevolg van een sell-off in de technologiesector. Het bedrijf diende in mei van dit jaar een vertrouwelijke opdracht in voor een beursgang. Verwacht wordt dat deze nog voor het einde van het jaar zal plaatsvinden. Velen kijken uit naar de beursgang van Instacart, omdat het wordt beschouwd als een van de meest veelbelovende bedrijven in het segment van de bezorgdiensten voor maaltijden.