Chinese luxeconsument houdt meest van Louis Vuitton
Louis Vuitton is voor de Chinese consument het meest aantrekkelijke luxemerk, gevolgd door Chanel en Gucci. Dat is de conclusie van een rapport van het adviesbureau Bain & Co. In het rapport wordt opgemerkt dat de Chinese consumenten twee jaar geleden 156 miljard yuan hebben uitgegeven aan luxegoederen. Dat is een stijging met 10 procent tegenover het jaar voordien. Bain wijst er wel op dat 56 procent van die aankopen in het buitenland gebeurden, waaruit volgens het bureau het belang van de Chinese toeristen blijkt voor de luxesector.
Louis Vuitton wordt door 45 procent van de Chinese consumenten als één van de meest aantrekkelijke luxemerken naar voor geschoven, gevolgd door Chanel (36 procent), Gucci (22 procent), Armani (20 procent) en Christian Dior (17 procent). Bain voegt er aan toe dat alle merken uit de top vijf een hogere score lieten optekenen dan het jaar voordien. De grootste groei werd opgetekend bij Chanel, dat een stijging met 11 procent liet optekenen. Verder in de rangschikking volgen Rolex (14 procent), Cartier (11 procent), Hermes (8 procent), Prada (8 procent) en Lacome (5 procent).
Geraamd wordt dat de Chinese markt van luxegoederen dit jaar een verdere groei van 23 procent zal vertonen. De verkoop van luxehorloges zou daarbij met 35 procent stijgen, terwijl bij valiezen en andere bagage een groei met 20 procent tot 25 procent zou worden opgetekend. Bij vrouwenkledij, juwelen en cosmetica wordt een groei met 20 procent in het vooruitzicht gesteld.
Bij mannenkledij en schoenen wordt gewag gemaakt van een groei met 15 procent. Luxegoederen worden vooral gekocht omwille van de superieure kwaliteit (81 procent), maar ook als status-symbool (68 procent).