Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden
In het eerste kwartaal van 2022 groeide de omzet van Ahold Delhaize met 8,3% naar €19,8 miljard. Van die groei is 4,7% toe te schrijven aan een sterkere US dollar. De winst per aandeel kwam uit op €0,55 ofwel 10% hoger dan de door analisten verwachte €0,50. Na een exceptioneel 2021 door de coronacrisis, kwamen de totale online verkopen 1% lager uit. De min werd vooral veroorzaakt door 7% omzetverlies bij bol.com, dat zich nog steeds voorbereid op een beursgang in de tweede helft van 2022.
Albert Heijn, Utrecht Oude Noord
De omzet nam toe met 3,3% in Amerika en daalde met 3,1% in Europa. Dat is in lijn met de verwachtingen van analisten.
Tussen 1 januari en 31 maart 2022 veranderde de EUR/USD koers van 1,13 naar 1,11. Midden in het tweede kwartaal staat deze wisselkoers op 1,05. Dat kan opnieuw zorgen voor een positief effect op de cijfers bij de volgende rapportage.
Ahold Delhaize heeft tot nu toe het effect van een oplopende inflatie weten te beperken dan wel door weten te geven aan de consument. De operationele marge kwam uit op 4,2%. Dat is lager dan in het exceptionele jaar 2021 (-0,4%), maar in lijn met het historisch gemiddelde.
Topman Frans Muller houdt vast aan de prognose voor 2022 die Ahold Delhaize gaf op de Investor Day in november 2021: een operationele marge van tenminste 4,0%, een free cash flow van €1,7 miljard en netto-investeringen van maximaal €2,5 miljard. Zoals al werd aangenomen, verwacht het bedrijf het dividend verder te kunnen verhogen. Samen met het lopende programma voor aandeleninkoop is dat goed nieuws voor beleggers.