Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden
De onderwaardering van het aandeel op de beurs is de top van Royal Dutch Shell een doorn in het oog. In de afgelopen drie jaar doen de financiële resultaten van Royal Dutch Shell niet onder voor concurrenten als Exxon Mobil , Chevron , TotalEnergies en bp. Het koersrendement ten opzichte van de Amerikanen doet dat wel (zie tabel). De huidige dividendrendementen zijn vergelijkbaar. Het koersverschil met een ‘pure play’ als Cheniere Energy (ticker: LNG) is nog veel groter. Dat steekt Royal Dutch Shell , die na de overname van British Gas in 2016 een dominante positie heeft op de wereldwijde gasmarkt. Exxon Mobil en Chevron worden door beleggers gewaardeerd op een koers/winstverhouding van ongeveer 11x, terwijl de Europese tegenhangers rond de 6x noteren.
Royal Dutch Shell , tankstation A1, Apeldoorn, Nederland
Dat onderbuikgevoel zal een rol gespeeld hebben bij de publicatie van de cijfers over het eerste kwartaal van 2023 vanmorgen. Vanuit operationeel perspectief heeft de oliereus alle reden tot juichen. De resultaten waren ruim beter dan wat door de markt werd verwacht. De winst kwam binnen op $9,6 miljard. Dat is hoger dan de $9,1 miljard in het eerste kwartaal van 2022, hoger dan de gemiddelde analistenverwachting van $8,0 miljard en maar een fractie lager dan het absolute record van $9,8 miljard in het vorige kwartaal.
De reden? Lagere investeringen voor het aanboren van nieuwe olie- en gasproductie, mede onder druk van de publieke opinie, stellen Royal Dutch Shell in staat om de portefeuille te optimaliseren. Bedrijfsactiviteiten met een lager rendement worden niet meer voortgezet, waardoor de gemiddelde winstmarge hoger uitvalt. Daarnaast boekte het bedrijf ook uitstekende handelsresultaten, onder andere in de chemiedivisie.
Voor de vele Shell-volgers die graag zien dat de oliemaatschappij de ontwikkeling van duurzame energie versnelt zullen de resultaten een teleurstelling zijn. De verhouding tussen winstuitkering en resultaat uit duurzame energie is nog steeds volledig scheef. Vol trots meldt de oliereus dat met de nieuwe aandeleninkoop van $4 miljard in het tweede kwartaal de totale uitkering aan aandeelhouders in de eerste helft van 2023 nu al uitkomt op ongeveer $12 miljard. De bijdrage aan de winst van de divisie Renewables steeg in een jaar tijd slechts van $344 miljoen naar $389 miljoen. Onze verwachting is dat Royal Dutch Shell op de Capital Markets Day van 14 juni 2023 vooral de focus zal leggen op het verkleinen van het gat in waardering op de aandelenmarkt met de Amerikaanse sectorgenoten Exxon Mobil en Chevron . Het rendement op duurzaamheidsprojecten is niet groot genoeg om daar op een significante manier aan bij te dragen.
Het vooruitzicht dat het gat in de waardering op de beurs gedicht zou kunnen gaan worden is voor aandeelhouders van Royal Dutch Shell een aanlokkelijke gedachte. Weinigen zullen rekening houden met een verdubbeling van de koers vanaf het huidige niveau van €27, maar mocht de markt bereid zijn om in plaats van 6x de winst 8 à 9x de winst te betalen dan is een koers tussen de €32 en €35 geen fantasie. Dat wil zeggen, als de omzet op hetzelfde peil blijft als in de afgelopen zes maanden.
Of dat zo zal zijn hangt op korte termijn vooral af van een paar macro-economische en politieke factoren. Een handelsdag op de beurs zoals gisteren, waarbij de koers van Royal Dutch Shell 4% onderuit ging, laat zien dat beleggers bereid zijn om afscheid te nemen van hun olieaandelen zodra recessieangst de kop op steekt. De vraag naar olie en gas zou wel eens flink minder kunnen worden. Aan de aanbodkant hangt het ervan af of de OPEC+-landen in zo’n scenario wederom de productie zullen terugschroeven om de energieprijzen hoog te houden.
Op lange termijn zullen overheden, met name in Europa, er alles aan doen om van de hoge energieprijzen af komen. Met het oog op de energiezekerheid durft de Engelse regering nu nog niet hard door te pakken met de windfall tax (‘belasting op woekerwinst’). De strengere klimaatwetten die onlangs door de Europese Unie zijn aangenomen (‘de vervuiler betaalt’) zullen leiden tot hogere koersen voor emissierechten en daardoor minder verbruik. Aandeelhouders die minder vertrouwen hebben in de dichting van het waarderingsgat kunnen er ook voor kiezen om hun stukken na twee recordkwartalen te verkopen.